Tuesday 11 June 2013

Hujan




Bismillah.

Hujan rintik-rintik. Air bergelora. Emak kasi duit. Adik pergi sekolah. Tiga campur tiga, jawapannya enam. Cikgu tandakan right. Adik balik ke rumah.

Lagu ni femes kan masa zaman kita kanak-kana ribena dulu? Haku suka nyanyi lagu dengan kawan-kawan masa sekolah dulu. Kalau cekgu yang ngajar kat depan tu boring gile, haa... lagu nilah haku nyanyi sambil melukis muka orang ikot lagu tu. Walaweyh! Haku rindu zaman kanak-kanak haku.

Sekarang, hujan sedang membasahi bumi. Tak tertahan sang awan dek kandungan yang semakin sarat. 
Tenang gile! Rasa macam nak sambung tido je! 
Orang kata, berdoa masa hujan turun mustajab. Kao dah berdoa? Kalau belom, jom ikut haku berdoa.

Allahumma soyyiban naafi'an. Aamiin.

Harap hujan yang turun ni hujan yang bawak seribu keberkatan di dalamnya.
Bila hujan turun gerimis macam ni, tiba-tiba teringat kat orang lama.

"Arrghhhh! Sudahlah Tanda Tanya! Sampai bila kao nak dok putar kisah lama tu. Semua dah berlalu! Dia pun dah nak kawen dah!" hati haku seolah-olah meronta-ronta meminta haku melupakan segala-galanya. Sadis tol! Memang dah lupa tapi selagi ingatan sehat, akan teringat jugak. Salah haku, ke?

Kao pun mesti ada kisah silam sendiri, kan? Setiap orang ada kisah silam masing-masing. Tapi kena bajet-bajetlah bila terkenangkan perkara yang dah berlalu tu. Kalau teringat-teringat, jangan sampai selera lari. Sampai kebulur, rosak diri sendiri pulak. Anggap jelah semua yang terjadi adalah dengan kuasa DIA, Tuhan seluruh alam. Takdir DIA. DIA maha tahu apa yang terbaik untuk semua hamba-Nya. Kita ni pulak nak duduk meratap benda-benda sedeyh tu buat apa? Yang penting kita enjoy life kita dengan nilai-nilai Islam yang baik. Lagi deabak! 

Masa air hujan turun, sambil menari-nari di udara sebelum mencecah ke lantai bumi nilah, kita kena banyakkan berdoa. Mintak kat DIA mohon keberkatan hidup. Tanpa DIA, kita dah lama pupus.

Alhamdulillah (beberapa kali yang kao suka)

Jom berzikir!
Peace yo!

No comments:

Post a Comment