Sunday 9 June 2013

Terasing

Salam.

Haku baru habis exam. Semalam lagi dah habis dah. Alhamdulillah. Lega buat sementara waktu sebab beban studi dah terlepas dari bahu. Studi bermaksud studi secara formal. Pergi kelas, buat assignment, presentation bagai. Semua dah takde sekarang! Tapi... menuntut ilmu tetap wajib. Haku sedar tu. Even sampai kita mati pun, kita akan tetap galas tanggung jawab sebagai si penuntut ilmu. Ilmu Tuhan ni terlalu banyak kat dunia ni. Outnumbered. Jadi, takde alasan untuk tak mencari dan menuntutnya.

Tanda Tanya sedar akan hal ni!

Dan sekarang ni, haku sepatutnya tak berada di sini. Di bilik asrama haku yang indah permai ni (sarkastik). Haku sepatutnya berada dalam satu program. Tapi haku decide untuk tak pergi. Kenapa? Sebab takde mood mungkin dan jugak sebab haku masih lagi rasa terasing dalam kalangan 'mereka' (ini yang sebenarnya). Walaupun kitorang ni dalam satu kelompok yang sama, tapi haku bukan haku bila bersama dengan diorang. Haku jadi orang lain terus! Culture shock beb, untuk beberapa ketika!).

So, it's better for me to stay here rather than being with them dekat sana. Hidup ni ada ada banyak pilihan dan walau macam mana susah pun kita memang tetap kena buat pilihan. Dan untuk memilih yang terbaik, perlu ada keazaman. Haku pun tak tahu apa yang haku merepek ni... tapi kalau nak dikaitkan dengan apa yang haku dok ceghite ni, itulah basically pilihan yang haku buat. Haku memilih untuk tak bersama 'mereka' buat sementara waktu. Haku perlu menyendiri. Di sini.

Tak salah, kan? Harapnya taklah. Haku harap Tuhan redha dengan pilihan haku ni.

Haku ada satu soalan untuk kao. Kao jangan risaulah. For the time being, just one question to be asked. Pernah tak dalam hidup kao, kao rasa sunyi yang amat? Alienated? Isolated maybe? Hmm... haku selalu rasa macam tu. Sejak dulu lagi. Sejak haku kecik. Rasa terasing.

Dulu, haku ni budak timid. Haku ada dunia haku sendiri. Haku tak kisah tentang orang lain. Malas nak amik tahu sebenarnya. Bila orang tanya, 'tak tahu' adalah jawapan A+ haku. Haku ni memang ibarat 'katak di bawah tempurung.' Apa yang jadi di sekeliling haku, haku pun tak amik peduli. Even so, benda yang jadi depan mata pun haku boleh tak perasan. Noob tak haku?

Mak haku sibuk keje sana sini. Ayah haku pun 2X6 jugak. Haku ada ramai adik-beradik tapi kitorang sume tak kamceng. Masing-masing buat hal sendiri. Cuma arwah tok dan 'kembar' haku peneman setia, suka dan duka. Tapi masih jugak haku rasa terasing. Dekat rumah, memang ada teman main, tapi kalau kat sekolah, tak ramai orang nak duduk dekat dengan haku. Mungkin (lagi) haku ni busuk kot. I was a very quiet person back then dan haku tak salahkan sesiapa untuk tak menegur haku sebab diorang ada alasan terbaik, 'muka-haku-yang-masam-tanpa-secalit-senyuman-pun' nilah yang membuatkan haku tak punya ramai kawan, apatah lagi sahabat kat sekolah. Kesian haku, kan? Alah.... haku tak heran kalau kao tak kesian.

Tapi bertahun-tahun berlalu, walaupun haku dah berubah, jadi banyak cakap, tapi haku masih lagi rasa sunyi. Masih lagi rasa terasing dengan dunia yang haku hidup di dalamnya ni. Dan lebih terasing dalam 'dunia itu.' Yang haku perasanlah, dari satu sisi haku dengan diorang sama tapi dari satu sisi yang lain, kitorang ni bagai langit dan bumi yang mana kadang-kadang buat haku susah betul nak ngam dengan orang-orang macam tu. Adakah sebab ego haku? Haku tak rasa ego adalah penyebabnya. Mungkin, haku sedar yang dunia haku dan dunia diorang memang berbeza. Entahlah. Haku buntu weyh! Tolong haku!

Tak kira haku meraung, menjerit, merayu macam mana sekalipun, kao tetap takkan mampu buat apa-apa sebab puncanya hanya haku yang tahu dan mungkin haku je yang tahu macam mana nak cari resolusi untuk masalah haku ni. Tapi... lama-kelamaan haku macam makin sedar sesuatu. Punca kenap haku rasa terasing sangat selama ni. Puncanya... haku jauh dari Tuhan. Pernah tak kao rasa yang kao jauh sangat dari Tuhan? Haku rasa tapi sejak haku bergelar remaja pertengahan. Yup! That's it! Bila jauh dari Tuhan, tak kiralah walau beribu kawan kita ada, kita tetap akan rasa sunyi dan terus rasa terasing.

Sedihnya. Jauh dari Tuhan adalah perkara yang paling haku tak nak sekali tapi nikmat dunia buat haku lupa segala-galanya yang haku punya.

Haku tak nak terus jadi macam ni weyh! Haku nak berubah! Setiap saat, setiap minit kalau Tuhan masih beri peluang, haku nak guna peluang tu sebaik mungkin untuk melakukan perubahan dalam diri haku. Tapi untuk berubah, kadang-kadang memakan masa sampai berbulan-bulan, even bertahun-tahun! Ingat senang ke nak reverse? 

Tapi harapnya dengan perubahan yang haku buat ni boleh bawa haku keluar dari dunia terasing haku ni. Haku harap, kao pun sama jugak. Cara kao mungkin berbeza tapi tak kisahlah. Janji, kita sama-sama dapat berubah jadi orang yang lebih baik. Tidak di mata manusia, di mata Tuhan kita pun cukuplah. It's more than enough to be valuable in the eyes of our God, seriously. 

Jom cetuskan perubahan! Ayuh, kita keluar dari bumi terasing ni!

Peace yo!

No comments:

Post a Comment